Wij maken
professionele websites
voor elk budget

Vragen over zoekmachines
(Google, Bing,...)


Zal de site gevonden worden via een Google (of andere) search? Zullen we bovenaan staan?

Eerst en vooral duurt het een tijdje vooraleer de site opgenomen wordt door de search engines. De rank van de website in de resultaten hangt van vele factoren af en verandert voortdurend. Het vraagt tijd om de rank te verbeteren, geduld dus!

Om een idee te geven van hoe de rank bepaald wordt, nemen we het volgende voorbeeld. Koffiehuis Paul ligt in Nieuwpoort en heeft als website www.koffiehuis-paul.be. Er is ook een koffiehuis met dezelfde naam in Gent, hun website is  koffiehuis-paul.webicard.com. Ze hebben immers niet hun eigen domeinnaam maar hebben een site op webicard.com.

De rank in de lijst van een opzoeking hangt eerst en vooral af van wat men zoekt. Typt men "koffiehuis Paul in Nieuwpoort", dan zal www.koffiehuis-paul.be normaal hoger staan dan koffiehuis-paul.webicard.com.

Typt men “koffiehuis Paul” dan kan het resultaat anders zijn en dat hangt af van heel wat factoren, waaronder:

  • domeinnaam: hoe meer de domeinnaam gelijkt op de zoekterm, hoe hoger de rank.
    In dit geval heeft www.koffiehuis-paul.be voorrang op koffiehuis-paul.webicard.com.
  • zoekterm: hoe meer de zoekterm voorkomt in de inhoud van de site, hoe hoger de rank. Hoe meer de zoekterm "koffiehuis" voorkomt in de homepagina, hoe beter.
  • inhoud: hoe waardevoller en hoe relevanter de inhoud, hoe beter.
    Een website over een koffiehuis met meerdere pagina’s met de kaart, de ligging, de beschrijving, de geschiedenis, enz... heeft méér kans op een betere rank dan een site met één enkele pagina met een foto en een adres.
    De rank kan bvb nog verbeteren door een pagina bij te voegen over hoe de koffie ter plaatse gebrand wordt, met uitleg over het procédé.
  • hoe uniek: Hoe minder andere websites dezelfde naam of inhoud hebben, hoe beter de rank
  • links naar uw site: Hoe meer links er zijn naar uw site, hoe beter. Maar opgelet: alle links zijn niet evenveel waard. Een link van De Standaard of de De Telegraaf is méér waard dan een link in de Facebook pagina van Jan Devos.
  • profiel van de gebruiker: Zeker! U bent er misschien niet bewust van, maar de zoekmachines maken een profiel van de gebruikers gebaseerd op wat ze meestal zoeken en welke resultaten ze het meeste ineteresse voor tonen. Dit profiel wordt gebruikt om de zoekresultaten meer relevant te maken. Dezelfde opzoeking door een software ingenieur en een vepleegster met interesse voor biologische voeding kan dus verschillende resultaten leveren.

Terug naar de vragen

©  Copyright  2010-2019  -  www.pamabiz.be  -  Alle rechten voorbehouden  -  (email webmaster)
Site door www.pamabiz.be: Wij maken professionele websites voor elk budget.